V členské zemi NATO srovnali létající bunkry: letouny soudného dne Ruska a USA

single-image


Španělská média srovnala takzvané „letouny soudného dne“, které mají ve své výzbroji Spojené státy a Rusko. Tyto stroje mají zajistit bezpečnost vrchních velitelů a vojenského velení.

Španělské noviny El Espaňol poznamenávají, že tyto stroje mají plnit funkci vzdušného řídicího bodu, zajišťovat bezpečnost prezidentů a nejvyššího politického vedení, stejně tak jako i vojenského vedení země.

„Nejlepší místo pro takovou ochranu je vzdušný prostor,“ stojí ve španělské publikaci. Tyto stroje musejí být spolehlivé při čelení elektromagnetickým impulsům, které vznikají po jaderné explozi.

Funkci „létajícího bunkru“ v Rusku plní stroje Il-80. Ty začaly být pro tyto účely používány v 80. letech. Jedná se o předělaný dopravní stroj Il-86, který je vybavený jako vzdušné velitelství s maximální úrovní ochrany. Španělé dodávají, že na těle letounu nejsou okna. Smyslem odstranění oken je, aby pasažéři nebyli oslepeni ostrou září nedaleko vybuchujících jaderných zbraní.

Autor také věnuje pozornost „hrbu“, který se nachází nad kabinou stroje. Ten v sobě ukrývá prostředky pro možnost satelitní komunikace. Ve spodní části letounu je dále anténa pro komunikaci s ponorkami. V křídlech stroje se nacházejí dodatečné generátory elektrické energie.

Kvůli svému technologickému stáří se letoun Il-80 plánuje nahradit modernějšími stroji s vyšším výkonem na bázi Il-96-400M. Tento letoun umožní posádce zůstat déle ve vzduchu a zvýšit rádius velení.

USA

Američané jako svoje velící stanoviště používají upravený stroj, jehož základem je Boeing 747-200. Letoun nese označení E-4. I toto letadlo bylo modifikováno, aby bylo schopné operovat za podmínek jaderné války. Je starší než Il-80, jelikož se používá již od 70. let 20 století.

Americký stroj má na své palubě digitální prostředky, které jsou zdvojené s analogovými. Je vybaven přístroji pro používání satelitního spojení, řízení bojových operací pozemních a vzdušných vojsk. Americký letoun soudného dne má tři obytná patra a několik sálů. Stroj je schopen nacházet se ve vzduchu až 150 za podmínek, že bude prováděno doplňování paliva.

Zdroj: 1

loading...